Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.
ZAMKNIJ X

Rozmowy z katem - streszczenie

marzenia ukraińskie

Na Ukrainę trafił Stroop w grudniu 1941 roku.  Został wtajemniczony w plany budowania autostrady D4, która miała prowadzić z Litwy do Stalino. Budowa trasy miała wykorzystywać część dróg ukraińskich.
Stroop był kilkakrotnie przenoszony, aż w końcu trafił do Rosji, gdzie nadzorował pracę nad pewnymi odcinkami budowy. O swoich działaniach w tamtym rejonie Stroop nie chciał opowiadać.

13. „Już był w ogródku …” na Kaukazie

W końcu Stroop trafił do Elbrusu, gdzie wówczas już naziści zdobyli wysoką pozycję i władzę. Stroop uznał, iż kaukaski plan nie może się udać, gdyż tereny są dzikie, a komunikacja bardzo trudna. W tych warunkach nawet dwa specjalne „tajfuny”, jakie przydzielił mu Himmler, na niewiele by się zdały. Stroop wrócił do Berlina i już nigdy nie zawitał na Kaukaz.

14. Wprawki i uwertura do Grossaktion

Stroop koncentrował swoją uwagę na kwestii żydowskiej i zajmował się likwidacją skupisk Żydów, między innymi w Rawie Ruskiej, Brzeżanach, Tarnopolu i Stanisławowie. Opowiadał też o swoim pobycie we Lwowie w 1943 roku, kiedy to zlikwidowano tysiące Żydów, którym udało się zbiec po likwidacji getta przez Katzmanna.

Żydowskie obozy pracy były bardzo dochodowym interesem dla SS.  Nieodpłatnie zatrudniano miliony ludzi. Dawano im głodowe racje żywnościowe. Cały zysk z darmowej pracy płynął na konto SS, w ten sposób stała się ona poważną siłą ekonomiczną.

Z kolejnych likwidacji skupisk żydowskich Stroop wyciągał wnioski na przyszłość, które pomagały mu udoskonalać plany kolejnych akcji eksterminacyjnych. Doświadczenia Stroopa wyniesione z tego okresu miały na celu przygotowanie go do „Grossaktion in Warschau”, czyli likwidacji getta warszawskiego. W końcu nadszedł rozkaz i Stroop udał się do Warszawy, gdzie przybył dnia 17 kwietnia 1943. Wszystko odbywało się